کد خبر : 93146
تاریخ انتشار : 6 اسفند 1390 10:23
تعداد بازدید : 263

قطعه پوئم " آستانه" برای ارکستر سمفونیک

 


 

مقطع  تحصیل . شماره  ثبت 297

کارشناسی ارشد آهنگسازی
عنوان پایان نامه نظری

قطعه پوئم " آستانه" برای ارکستر سمفونیک
کوارتت زهی شماره 1
استاد راهنمای پایان نامه عملی -- استاد راهنما پایان نامه نظری
 فرهت ،   شاهین
استاد مشاور
 فرهت ،  شاهین
نام دانشجو  مرتضوی ،  رضا
ماه دفاع تیر سال دفاع 1388
چکیده پایان نامه :

پوئم سمفونی آستانه قطعه ای است که به توصیف مفهوم آستانه در شعر "در آستانه" استاد احمد شاملو می پردازد که به دور از موسیقی روایی، سعی در بیان مفهوم آستانه در قالب موسیقی دارد. این قطعه در فرم " سونات1" در یک موومان2  تصنیف شده است. در این قطعه موسیقی در ابتدا دغدغه های قبل از آستانه و سپس قرار گرفتن در آستانه و نهایتا ً گذار از آستانه ی ناگریز را بیان می کند و سپس آن را بسط می دهد و نهایتا ًبا تکرار، در اوج به پایان می رسد.
در قسمت های مختلف این قطعه نوع ملودی ها، هارمونی3 به کار رفته، استفاده از موسیقی تک صدایی در مقابل موسیقی چند صدایی و رنگ آمیزی ارکستر در خدمت بیان مفهوم مورد نظر به کار گرفته شده است.
قطعه دوم که جایزه آهنگسازی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر را به دست آورده، سونات است که برای کوارتت زهی در سه موومان تصنیف شده. موومان اول به فرم " فوگ4" نوشته شده که طبیعتا ً موسیقی در این قسمت چندصدایی است. فرم موومان دوم سونات است که در این قسمت نیز از موسیقی تک صدایی که توسط  یک ساز به تنهایی نواخته می شود تا موسیقی چند صدایی استفاده شده. نگرش هارمونیک در کنار نگرش کنترپوانتیک5 در این قسمت وجو دارد. فرم موومان سوم " روندو6" می باشد که در اپیزودها7 حرکت به سمت تمهای متفاوت در دستگاه های متفاوت موسیقی ایرانی انجام شده است. 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :